Een instantie is geen ‘persoon’ op wie je boos kunt zijn. Een instantie is een organisatie, eigenlijk ‘een idee’. Probeer daarom zoveel mogelijk jouw persoonlijke gevoelens buiten te sluiten. Hoe lastig dat ook is! Met jouw persoonlijke gevoelens kun je niets veranderen aan hoe een instantie werkt. Je kunt je beter richten op de regels en procedures.
Hoe doe ik dat?
Probeer tegelijk met het zakelijk houden ook zoveel mogelijk jouw persoonlijke gevoelens buiten te sluiten. Hoe lastig dat ook is! Met jouw persoonlijke gevoelens kun je niets veranderen aan hoe de instantie werkt. Je kunt je beter richten op de regels en procedures. Daarom is het belangrijk dat je die regels en procedures goed kent. Probeer er dus van tevoren achter te komen welke regels en procedures belangrijk zijn voor jouw contact met de organisatie .
Waar kan ik op letten?
Als je niet krijgt waarvoor je komt, neem dat dan niet als een persoonlijke aanval op. Ga niet schelden, vloeken, beledigen of (be)dreigen. Daarmee loop je alleen maar de kans dat het contact beƫindigd wordt. Dan krijg je zeker niet waarvoor je kwam.
De organisatie heeft een regel gevolgd en deze misschien niet goed uitgevoerd. Kijk of er een mogelijkheid is om een bezwaarschrift te schrijven of misschien zelfs een klacht in te dienen.