Een autoriteit is een ‘persoon in functie’. Je kunt boos zijn over de manier waarop hij /zij met regels omgaat. Probeer hem of haar dan ook als een functionaris te zien, en houd je gesprek zakelijk.
Hoe doe ik dat?
Probeer tegelijk met het zakelijk houden ook zoveel mogelijk jouw persoonlijke gevoelens buiten te sluiten. Hoe lastig dat ook is! Met jouw persoonlijke gevoelens kun je niets veranderen aan hoe iemand werkt. Je kunt je beter richten op de regels en procedures. Daarom is het belangrijk dat je die regels en procedures goed kent voordat je gaat praten. Probeer er dus van tevoren achter te komen welke regels en procedures belangrijk zijn voor jouw gesprek.
Waar kan ik op letten?
Als je niet krijgt waarvoor je komt, neem dat dan niet als een persoonlijke aanval op. Ga niet schelden, vloeken, beledigen of (be)dreigen. Daarmee loop je alleen maar de kans dat het gesprek beƫindigd wordt. Dan krijg je zeker niet waarvoor je kwam.
De autoriteit heeft een regel gevolgd en deze misschien niet goed uitgevoerd. Neem je verlies voor dat moment. En kijk daarna of er een mogelijkheid is om een bezwaarschrift te schrijven of misschien zelfs een klacht in te dienen.