In de dagelijkse omgang is luisteren misschien wel de vaardigheid die het meeste gebruikt wordt. Hierbij kan veel misgaan. Luisteren is een vaardigheid die mensen dénken te beheersen, maar echt goed luisteren naar wat de ander werkelijk zegt is moeilijk. Het vraagt meer van je dan je denkt! Luisteren naar een ander is belangrijk om goed met die ander te kunnen omgaan, communiceren dus. Het is een actieve bezigheid.
Hoe doe ik dat?
Luisteren wordt ook wel gezien als een proces. Dat leggen we hieronder uit. Het lijkt misschien alsof een gesprek op deze manier wel erg lang haat duren, maar dat hoeft niet. De stappen gaan heel erg snel!
Stap 1: De ander erkennen
Als je iemand ‘erkent’ dan sta je open voor diegene. Je bent geïnteresseerd in wat diegene vertelt. Of je het ermee eens bent of niet maakt niet zoveel uit!
Iemand vertelt jou zijn mening over een liedje van Daft Punk. Jij houdt eigenlijk niet zo van die muziek.
Stap 2: iets horen
Wat belangrijk is, is dat je de ander laat uitpraten en vooral niet alvast gaat bedenken wat je gaat antwoorden.
De ander vertelt vol vuur waarom hij het zo’n mooi liedje vindt. Je zegt nog even niets terug.
Stap 3: het op je in laten werken.
Je hoort wat de ander heeft gezegd en denkt nog eens goed na wat het voor jou betekent.
Je bedenkt bij jezelf dat hij goede argumenten heeft om het een mooi liedje te vinden. Ook is het mooi om te zien dat hij het zo’n fijn liedje vindt.
Stap 4: er een gevoel bij krijgen
De gedachtes die je hebt bij wat de ander vertelt zorgen voor een gevoel bij jou. Er zijn vier basisgevoelens:
- Boos
- Bang
- Bedroefd
- Blij
Je wordt blij van het enthousiasme waarover de ander over het liedje praat.
Stap 5: je verwonderen
Dit is misschien wel de lastigste stap. Je verwondert je! Dat betekent dat je de ander in zijn waarde laat, en kijkt wat zijn mening voor jouw ideeën en gevoel betekenen.
Misschien is het liedje toch wel de moeite waard om nog eens te beluisteren. De ander is er immers zo enthousiast over…
Stap 6: erop reageren
Nu pas geef je antwoord. Het antwoord dat je geeft is dus een antwoord waarover je gedacht hebt: het is niet meer een automatisch antwoord. Doordat je wat de ander vertelde op deze manier hebt beluisterd, geef je zijn verhaal de kans om echt tot je door te laten dringen. En je haalt eruit wat voor jou belangrijk is.
Naderhand kun je er natuurlijk altijd nog op terugkomen. Bijvoorbeeld omdat je deze versie van Get Lucky bent tegengekomen!
Waar kan ik op letten?
We geven je acht tips om beter te luisteren.
- Kijk goed naar de ander.
- Laat uit je eigen houding interesse blijken: draai je bijvoorbeeld niet ineens om.
- Laat de ander uitpraten.
- Laat zien en horen dat je écht luistert: knik eens, zeg ’ns hmm.
- Vraag verduidelijking als je dat nodig vindt.
- Vertel de ander in eigen woorden wat je gehoord hebt: “Als ik het goed begrijp, be-
- doel je te zeggen dat…”
- Ga niet alvast bedenken wat je wilt gaan antwoorden.
- Luisteren vraagt ook om ‘leeg’ te zijn: zet je vooroordelen opzij!
De twee belangrijkste regels voor luisteren
- Begrijpen is niet hetzelfde als het ermee eens zijn.
- Denken dat de ander je wel snapt is vragen om misverstanden.
Een andere versie